Sosial ulikhet i skolen og andre utfordringer

Og bra var det, for de fremmøtte fikk et solid innblikk i ulike forklaringer på hva forskning sier om sosial ulikhet.

Nordahl startet med å si det er grunn til å hevde at det er forskjell i prestasjon på skolen og at dette kan forklares med at foreldrene enten har høy eller lav utdanning.

– Å forklare økningen i sosial ulikhet i grunnskolen kan være at elever som har lavt utdannede foreldre også har dårligere forutsetninger for progresjon i skolen. Da kan man kanskje si det er genetiske forskjeller, noe som da ikke støttes i læringsteori, sa Nordahl. På den andre siden vil elever som har problemer med å lære ha like god progresjon som elevene som mestrer på et høyt nivå. Manglende kunnskap har således lite å si for progresjon i læring.

Velferdsgoder som utvidet rett til skolegang, utvidelse av skoledagen, leksehjelp, skole- og fritidsordninger og rett til ekstra støtte som spesialundervisning eller assistent fungerer ikke etter hensikten. Dette forklarte Nordahl med at en manglende sosial mobilitet i skolen gjør at privilegerte familier bedre får tilgang til, kan utnytte og ha innflytelse på universelle goder som ulike tiltak i skolen er. Skolen kan da sies å være best tilpasset elever av foreldre med god utdanning. Det er da ikke bare familier som utnytter godene, men også at skolen at skolen kan gi enkelte elever fordeler, en påstand han finner støtte i innen kulturell reproduksjonsteori.

Elever som har gode holdninger, kunnskaper og verdier som skolen verdsetter vil enklere få hjelp og positiv oppmerksomhet. Og de som ikke har med seg disse godene hjemmefra vil i mindre grad lykkes på skolen og få mindre hjelp.

For elever som sliter blir svaret fra skolen spesialundervisning. Blir ikke disse elevene tilgodesett med gode lærere som ser elvene og stiller krav, vil ikke spesialundervisning ha noe for seg. Uansett vil skolen kunne si at det ikke er forskjell ettersom alle har fått et tilbud og skolen har sitt på det tørre.  

Godt utdannede foreldre har også lettere for å snakke sine barns sak i dialog med skolen ettersom de selv har lykkes med sin skolegang. Slik vil pedagogisk praksis lettere tilpasses barn av godt utdannede foreldre.

Sjansen for at elevene kommer seg gjennom grunnskolen med gode karakterer, slik at de kommer inn på ønsket studieretning i videregående skolen, øker også med godt utdannede foreldre.  

Nordahl sin forsking viser at forskjellen i elevenes prestasjoner varierer etter om foreldre har høyere utdanning eller ei. Denne trenden holder gjennom ungdomsskolen og er det motsatte av hva skolen målsetning er i å redusere sosiale forskjeller.

– Skolen har et unikt bidrag til økning i sosial ulikhet gjennom sin pedagogiske praksis. Deres praksis framstår da som rettferdig og legitim ved at de faktiske realitetene ikke blir kommunisert, sa Nordahl.


 
En hedersmann er gått bort

17. april 2024

En hedersmann er gått bort

Anders Greve-Løvberg døde 10.april 2024. Han har vært et meget aktivt medlem i klubben vår i nesten 50 år. Han var klubbens president i 1989-90 og Distriktsguvernør i 2001-2002.

Virksomheten på Heggvin

16. april 2024

Virksomheten på Heggvin

Grethe Olsbye, administrerende direktør i Sirkula er en gjenganger å regne hos oss. Og det er jo ikke så rart. Hun leder en bedrift som er gode på innovasjon, noe som genererer stoff til interessante foredrag.

Solceller og muligheter

9. april 2024

Solceller og muligheter

Til kveldens møte var Magnus Bakken fra Fjordkraft Bedrift invitert for å snakke om solceller. Hans foredrag faller også godt innenfor kategorien «godt og interessant», noe klubben virkelig er god på!

Hvordan håndtere flom og skred?

2. april 2024

Hvordan håndtere flom og skred?

Stadig oftere blir vi rammet av naturkatastrofer. Som oftest er det den globale oppvarmingen som får skylden. Hvordan oppstår disse katastrofene og hva kan vi gjøre? Toril Hofshagen, spesialrådgiver i NVE, holdt et interessant og lærerikt foredrag for oss

KI – store muligheter

5. mars 2024

KI – store muligheter

Tirsdagens møte var ekte nok, selv om temaet var kunstig intelligens, KI.
Oscar hadde fått «Anna» til å introdusere seg. Naturlig nok var Anna kunstig, men så naturlig ut.

Hvordan skal vi forstå Russland?

13. februar 2024

Hvordan skal vi forstå Russland?

Tirsdag kveld arrangerte Hamar vest Rotary et InterCity-møte sammen med Høgskolen Innlandet, Campus Hamar. Professor Sven G. Holtsmark kom for å snakke om hvordan vi skal forstå Russland.

Fake News og presseetikk

6. februar 2024

Fake News og presseetikk

Overskriften inviterer til å skrive hva som helst, men dette er fakta: Tirsdagens møte var viet Fake News og presseetikk. For å snakke om dette var Rolf Øvrum invitert. Han var i alle fall rett mann til tema.

Hvordan skal vi forstå Russland?

5. februar 2024

Hvordan skal vi forstå Russland?

13. februar inviterer vi til Intercitymøte hvor professor Sven G. Holtsmark kommer og vil foredra om temaet: Hvordan skal vi forstå Russland?

Refleksjoner fra NAV

16. januar 2024

Refleksjoner fra NAV

At NAV har mange oppgaver er sikkert. Vi hadde tidlig i oktober besøk av NAV-direktør Bjørn Lien. Han hadde så mye på hjertet at vi måtte invitere han en gang til. Og det gikk jo fint.

Politiets arbeid med gjengkriminalitet

9. januar 2024

Politiets arbeid med gjengkriminalitet

Leder felles enhet for etterretning, forebygging og etterforskning hos Politiet i Innlandet, Rune Otterstad, holdt et meget interessant og engasjerende foredrag. Dette temaet kan det sikkert bli en oppfølger til.




Møteinformasjon

Møtested: Storhamarstuene Domkirkeodden
Adresse: Strandvegen 100
Postnummer: 2315
Sted: Hamar
Land: NO
Møtedag: Tirsdag
Møtetid: 18:15
Møtespråk: no

Place content here

Møtearkiv fra
før August 2022


President 2023-2024


Arne Fredheim
Mob: 46846480
fredheimarne@hotmail.com
Sekretær

Anne Grete Melby
Mob. 959 29 986

anne-grete@melby.be


rotary lenker

Nyheter fra
rotary INTERNATIONAL:

Loading RSS...

Nytt fra Rotary i Norge

Loading RSS...

District - Rotary RSS

Loading RSS...
Hamar Vest Rotary